zavod za skolstvo-02-01
Program obuke za rukovodioce vaspitno-obrazovnih ustanova

Opis Programa. ‒ Program obuke za rukovodioce vaspitno-obrazovnih ustanova je svojim ciljevima i sadržajem usmjeren na razvoj različitih kompetencija potrebnih za njihov uspješan i kvalitetan rad. Program je funkcionalnog karaktera, koncipiran tako da, pored pružanja osnovnih teorijskih znanja, polaznike usmjerava i na praktičnu primjenu znanja u svakodnevnom radu.

 

Program je razvijen kroz šest modula: Zakonodavstvo i administracija; Planiranje, programiranje, organizovanje i praćenje rada vaspitno-obrazovne ustanove; Nastava/učenje; Obezbjeđivanje kvaliteta rada ustanove; Upravljanje ljudskim resursima i Saradnja direktora sa roditeljima, školskim odborom i lokalnom i širom zajednicom.

 

Ciljevi Programa. Opšti cilj Programa je osposobiti polaznike za uspješno rukovođenje vaspitno-obrazovnom ustanovom. Specifični ciljevi Programa su da rukovodioci vaspitno-obrazovnih ustanova: (1) upoznaju i razumiju značaj obezbjeđivanja primjene i poštovanja zakonskih propisa i dokumenata u obrazovanju, (2) razumiju procese planiranja kao osnovu za efikasan i efektivan rad vaspitno obrazovne ustanove, kontinuirano praćenje i razvijanje svih zaposlenih i same ustanove, (3) da se direktorima pruži uvid u osnovne principe savremene nastave/učenja u školi (4) razviju svijest o potrebi permanentnog utvrđivanja i unapređivanja kvaliteta rada škole ‒ ustanove kojom rukovode, kao i osposobljavanje za prikupljanje, analizu i korišćenje internih i eksternih podataka o kvalitetu rada škole, (5) upoznaju opšta načela upravljanja ljudskim resursima i njihovu primjenu u praksi, (6) razumiju značaj saradnje škole sa roditeljima, organom upravljanja školom i lokalnom i širom zajednicom, kao i produbljivanje i usvajanje znanja i vještina neophodnih za efektivnu komunikaciju, izgradnju i održavanje pozitivnog odnosa sa svim zainteresovanim grupama u cilju učenja i razvoja djece.

 

Metode i oblici rada. Na seminarima se primjenjuju aktivne metode učenja uz grupni rad, rad u paru i individualni rad. Frontalni oblik rada se  primjenjuje kod prenošenja nekih opštih informacija.

 

Organizacioni oblici realizacije Programa. Program obuke se realizuje kontinuirano, svake godine, za direktore vaspitno-obrazovnih ustanova koji su tek izabrani za tu funkciju. Realizuje se u školama, ambijentu koji je prirodan za polaznike obuke i koji služi kao resurs za realizaciju određenih aktivnosti. Svaki od modula realizuje se na dvodevnom seminaru. Obuka je interaktivnog tipa koja odgovara procesu učenja odraslih, podstiče  na aktivno učešće i upućuje na preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje. Pored seminara polaznici obuke rade na projektnim zadacima u svojim školama. Zadaci su u vezi sa  pohađanim modulom obuke, a rad  polaznika je praćen i podržan od strane voditelja modula. Seminari  se organizuju za grupe od najmanje 16, a najviše 32 učesnika.

 

Trajanje i vremenska organizacija obuke. Program obuke se realizuje kroz šest modula na šest dvodnevnih seminara. Obuka  traje 96 sati rada na seminarima i 80 sati rada kod kuće (projektni zadaci i stručni rad), ukupno 176 sati. Program obuke  se realizuje u toku jedne kalendarske godine.

 

Realizatori Programa. Realizatori Programa su profesori Univerziteta Crne Gore, savjetnici Zavoda za školstvo, Ministarstva prosvjete i nauke, Ispitnog centra i Centra za srednje stručno obrazovanje.

 

Evaluacija Programa. Utvrđivanja procjene uspješnosti obuke vrši se nakon završenog svakog pojedinog modula, nakon realizacije čitavog Programa obuke, kao i utvrđivanjem kvaliteta neposrednog rada polaznika.

 

Završni individualni rad kao pokazatelj uspješnosti završene obuke. Nakon završene obuke polaznici rade stručni rad. Stručni rad je završni, pisani rad rukovodioca, koji obuhvata teorijsko-praktičnu razradu nekog problema vaspitno-obrazovnog procesa ustanove kojom on rukovodi. Završni rad je usmjeren na traženje rješenja za unapređenje rada ustanove, a u oblasti koja je od strane Odsjeka za utvrđivanje kvaliteta, prepoznata kao oblast koju treba unaprijediti. Polaznici uz pomoć literature, stečenih kompetencija i podrške mentora, u pisanoj nudi rješenje za problem sa kojim se njegova ustanova suočava.