Opis Programa. ‒ Program
obuke za rukovodioce vaspitno-obrazovnih ustanova je
svojim ciljevima i sadržajem usmjeren na razvoj različitih kompetencija
potrebnih za njihov uspješan i kvalitetan rad. Program je funkcionalnog karaktera,
koncipiran tako da, pored pružanja osnovnih teorijskih znanja, polaznike
usmjerava i na praktičnu primjenu znanja u svakodnevnom radu.
Program je razvijen
kroz šest modula: Zakonodavstvo i administracija; Planiranje, programiranje,
organizovanje i praćenje rada vaspitno-obrazovne ustanove; Nastava/učenje;
Obezbjeđivanje kvaliteta rada ustanove; Upravljanje ljudskim resursima i
Saradnja direktora sa roditeljima, školskim odborom i lokalnom i širom
zajednicom.
Ciljevi Programa. ‒ Opšti cilj Programa je
osposobiti polaznike za uspješno rukovođenje vaspitno-obrazovnom ustanovom. Specifični
ciljevi Programa su da rukovodioci vaspitno-obrazovnih ustanova: (1) upoznaju i
razumiju značaj obezbjeđivanja primjene i poštovanja zakonskih propisa i
dokumenata u obrazovanju, (2) razumiju procese planiranja kao osnovu za
efikasan i efektivan rad vaspitno obrazovne ustanove, kontinuirano praćenje i
razvijanje svih zaposlenih i same ustanove, (3) da se direktorima pruži uvid u
osnovne principe savremene nastave/učenja u školi (4) razviju svijest o potrebi
permanentnog utvrđivanja i unapređivanja kvaliteta rada škole ‒ ustanove kojom
rukovode, kao i osposobljavanje za prikupljanje, analizu i korišćenje internih
i eksternih podataka o kvalitetu rada škole, (5) upoznaju opšta načela
upravljanja ljudskim resursima i njihovu primjenu u praksi, (6) razumiju značaj
saradnje škole sa roditeljima, organom upravljanja školom i lokalnom i širom
zajednicom, kao i produbljivanje i usvajanje znanja i vještina neophodnih za
efektivnu komunikaciju, izgradnju i održavanje pozitivnog odnosa sa svim
zainteresovanim grupama u cilju učenja i razvoja djece.
Metode i oblici rada. ‒ Na seminarima se primjenjuju
aktivne metode učenja uz grupni rad, rad u paru i individualni rad. Frontalni
oblik rada se primjenjuje kod prenošenja
nekih opštih informacija.
Organizacioni oblici realizacije Programa. ‒ Program obuke se realizuje kontinuirano, svake godine, za
direktore vaspitno-obrazovnih ustanova koji su tek izabrani za tu funkciju. Realizuje se u školama, ambijentu koji je prirodan za polaznike obuke i
koji služi kao resurs za realizaciju određenih aktivnosti. Svaki od modula
realizuje se na dvodevnom seminaru. Obuka je interaktivnog tipa koja odgovara
procesu učenja odraslih, podstiče na
aktivno učešće i upućuje na preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje. Pored
seminara polaznici obuke rade na projektnim zadacima u svojim školama. Zadaci
su u vezi sa pohađanim modulom obuke, a rad
polaznika je praćen i podržan od strane
voditelja modula. Seminari se organizuju
za grupe od najmanje 16, a najviše 32 učesnika.
Trajanje i vremenska organizacija obuke. ‒ Program
obuke se realizuje kroz šest modula na šest dvodnevnih seminara. Obuka traje 96 sati rada na seminarima i 80 sati
rada kod kuće (projektni zadaci i stručni rad), ukupno 176 sati. Program
obuke se realizuje u toku jedne
kalendarske godine.
Realizatori Programa. ‒ Realizatori Programa su
profesori Univerziteta Crne Gore, savjetnici Zavoda za školstvo, Ministarstva
prosvjete i nauke, Ispitnog centra i Centra za srednje stručno obrazovanje.
Evaluacija Programa. ‒ Utvrđivanja procjene uspješnosti obuke vrši se
nakon završenog svakog pojedinog modula, nakon realizacije čitavog Programa
obuke, kao i utvrđivanjem kvaliteta neposrednog rada polaznika.
Završni
individualni rad kao pokazatelj uspješnosti završene obuke. ‒ Nakon
završene obuke polaznici rade stručni rad. Stručni rad je završni, pisani rad
rukovodioca, koji obuhvata teorijsko-praktičnu razradu nekog problema
vaspitno-obrazovnog procesa ustanove kojom on rukovodi. Završni rad je
usmjeren na traženje rješenja za unapređenje rada ustanove, a u oblasti koja je
od strane Odsjeka za utvrđivanje kvaliteta, prepoznata kao oblast koju treba
unaprijediti. Polaznici uz pomoć literature, stečenih kompetencija i podrške
mentora, u pisanoj nudi rješenje za problem sa kojim se njegova ustanova
suočava.