zavod za skolstvo-02-01
PROFESIONALNI RAZVOJ NA NIVOU ŠKOLE

Profesionalni razvoj nastavnika predstavlja kontinuirano sticanje, proširivanje i produbljivanje znanja i vještina koje su relevantne za unapređenje kvaliteta nastave, učenja i postignuća učenika. Do skoro se, uglavnom, odvijao kroz organizovanje seminara koji su se nudili van škole.

Profesionalni razvoj je dugoročan proces koji se velikim dijelom odvija u školi. U poređenju sa obukom koja se odvija van škole i dešava periodično, profesionalni razvoj na nivou škole (PRNŠ) predstavlja kontinuirani proces koji obuhvata različite aktivnosti koje se realizuju u školi. PRNŠ pruža mogućnost sticanja različitih vještina i kompetencija svim nastavnicima. Organizovanjem i realizacijom aktivnosti PRNŠ-a obezbjeđuje se kvalitetna i uspješna saradnja sa kolegama, pedagoško-psihološkom službom i upravom škole.

Osnova na kojoj počiva PRNŠ (nastavnici uče jedni od drugih) podrazumijeva timski rad koji daje mogućnost stvaranja i razmjene novih ideja, ali i znatno veću efikasnost u radu pojedinca. Timski rad je način na koji se ostvaruju mnogi oblici učenja i razvijaju uspješni pristupi koji se grade na bogatstvu i raznovrsnosti znanja, mišljenja i pogleda.

Ovaj sistem, takođe, uvažava i čini vidljivim angažovanje pojedinaca na sopstvenom profesionalnom napredovanju. Profesionalni portfolio nastavnika dokaz je o njegovom stalnom usavršavanju i razvoju, kako u dijelu u kojem se nalaze potvrde i sertifikati o završenim programima obuke, tako i u dijelu u kojem se nalaze dokumenta o sopstvenoj nastavnoj praksi i razmišljanja o njoj. Nastavnici žele da se dokazi o satima utrošenim na lični profesionalni razvoj nađu na jednom mjestu, kao i primjeri dobre prakse i druga dokumenta koja oni smatraju relevantnim za ovu oblast.

U sistemu su, od njegovog uvođenja u A, B i C grupe škola (septembar 2008), aktivni svi njegovi učesnici. Slijede informacije o tome.